Updevelop

Hoe jezelf te presenteren aan een toekomstige werkgever


Een baan zoeken is zielenpijnlijk, maar deze tips kunnen je helpen je zoektocht te versnellen.

Ik kreeg mijn twee meest invloedrijke banen, die elk een aantal andere mogelijkheden openden, alleen omdat ik op het juiste moment met de juiste persoon contact opnam. Eén baan was bij een genetisch laboratorium, en de andere was een baan als wetenschapsschrijver, en geen van beide was eerder geadverteerd; ik kreeg ze allebei nadat ik heel veel e-mails had gestuurd naar heel veel mensen om uit te leggen wie ik was en waarom ik voor hen wilde werken. (In het geval van de tweede creëerden ze zelfs een nieuwe functie speciaal voor mij.)

Ik heb deze twee banen altijd als toevalstreffers beschouwd, maar volgens een recent artikel in de Harvard Business Review, geschreven door de in Seattle wonende nieuwsanker Starla Sampaco, is de aanpak om contact op te nemen met potentiële bazen voor wie je graag zou willen werken – ook als ze op dit moment geen mensen voor een bepaalde functie in dienst nemen – je tijd waard, en zal je waarschijnlijk een voorsprong geven op andere sollicitanten.
Volgens Sampaco, die informatie verzamelde aan de hand van interviews met beginnende beroepsbeoefenaars, zijn dit enkele van de stappen waarmee je rekening moet houden als je op deze manier op banenjacht gaat:

Zorg dat je timing klopt

Beide banen die ik beschreef kwamen tot stand omdat ik op het juiste moment contact opnam met mijn toekomstige baas – nadat ze erover dachten iemand aan te nemen, maar voordat ze begonnen waren met zoeken. Door dit te doen, presenteerde ik me als iemand die pro-actief was en de baan wilde, wat voor een potentiële werknemer meestal een goed teken is. Ik maakte ook hun werk gemakkelijker door de tijd die ze nodig hadden om een gekwalificeerde kandidaat te zoeken te verkorten.

Timing is een lastige, natuurlijk, dus in veel gevallen gaat het erom iemand te bereiken van wie je denkt dat hij je vaardigheden nodig heeft, terwijl je beseft dat je heel wat missers zult incasseren voor je een doel treft. In het algemeen heb ik gemerkt dat de juiste timing er meestal op neerkomt dat je nagaat wanneer een bedrijf en/of project in beweging is, of er nu een nieuw initiatief van start gaat, een recente ronde van medewerkers promotie heeft gekregen of naar een andere baan is vertrokken, of tijdens het jaarlijkse seizoen waarin stagiaires worden aangenomen.

Zoals ik ook geleerd heb van het freelancer zijn, helpt het om met regelmatige tussenpozen een follow-up te doen. Dat ze je nu niet nodig hebben wil niet zeggen dat ze dat in de toekomst niet meer zullen hebben. Je wilt niet te agressief zijn; een potentiële werkgever die zegt dat ze je vaardigheden in de toekomst misschien nodig zullen hebben een paar keer per jaar een e-mail sturen is meestal nuttig, maar een paar keer per maand een e-mail sturen is te veel.

Hoe moeilijk het ook is om met afwijzing om te gaan, bedenk dat je uiteindelijk waarschijnlijk een heleboel potentiële bazen zult mailen die je vaardigheden misschien op prijs stellen maar op het ogenblik gewoon niet in staat zijn iemand aan te nemen. Veel nee’s krijgen of gewoon helemaal niets terughoren is moeilijk, tot je eindelijk contact opneemt met de juiste persoon.

Identificeer belangrijke spelers in het bedrijf

Gewoonlijk denken we bij aanwervingsbeslissingen aan Human Resources. Praktisch gezien, hoewel alle beslissingen over aanwerving uiteindelijk via personeelszaken moeten gaan, is de persoon die de sollicitaties daadwerkelijk bekijkt en beslissingen neemt over wie te interviewen of aan te nemen meestal iemand anders – de aanwervende manager.

Wat je echter echt wilt doen, is de baas van de aanwervende manager identificeren, want die heeft vaak veel macht in handen als het erom gaat vorm te geven aan de functies die gecreëerd worden en de aanwervingsprioriteiten te bepalen. Bij kleine bedrijven is dat meestal de oprichter of een leidinggevende, terwijl dat bij grotere bedrijven vaak een directeur of senior manager is.

Zoals Sampaco opmerkt,

“Je doel is deze medewerkers zover te krijgen dat ze je pleitbezorgers zijn en je uiteindelijk doorverwijzen naar de aanwervende managers van de teams waarin je geïnteresseerd bent. Sleutelfiguren hebben de macht om je met elkaar in contact te brengen, en als ze dat doen is de kans veel groter dat je een reactie krijgt dan wanneer je koud contact opneemt.”

Sleutelfiguren bezitten ook een breder scala aan kennis over de organisatie en de toekomstplannen van een bedrijf dan medewerkers van lagere niveaus. Het werk dat een afdeling op papier doet kan heel anders zijn dan wat ze in werkelijkheid doen, terwijl toekomstplannen een andere reeks vaardigheden kunnen vereisen dan wat je zou kunnen voorspellen. De juiste persoon zal een nauwkeuriger idee hebben van waar je vaardigheden in zouden kunnen passen.

Spijker je informatiegesprek aan

informele ontmoeting tussen een werkzoekende en een werknemer in loondienst, meestal zodat de werkzoekende zoveel mogelijk te weten kan komen over onderwerpen die met carrièremogelijkheden te maken hebben, en ook over de cultuur van een bedrijf. Dit is een gelegenheid om te weten te komen wat de cultuur en de verwachtingen bij een bedrijf zijn, en ook hoe de dagelijkse realiteit van een bepaalde baan eruit kan zien.

Als je een toekomstige baas benadert met het verzoek om een informatief gesprek, is dit een gelegenheid om meer te weten te komen over het bedrijf, en ook over hoe werken daar zou kunnen zijn. Zoals Sampaco adviseert, is het belangrijk om tijdens dit gesprek je belangstelling voor hun werkterrein te tonen, vragen te stellen over hun ervaring bij het bedrijf, te vragen hoe de baan die je zoekt daarin zou kunnen passen, en tips te vragen over solliciteren. Vraag dan, als het gesprek goed verloopt, of er nog andere mensen bij het bedrijf zijn met wie je zou moeten praten.

Maak contact met de aanwervende manager

Als je eenmaal een beter idee hebt van de bedrijfscultuur, de soorten banen die beschikbaar zijn, en de komende functies waarvoor ze mensen aanwerven, is het een goed moment om eindelijk contact te leggen met de aanwervende manager.

Als je contact opneemt, stel je jezelf voor, geef je een korte beschrijving van je vaardigheden en hoe die van nut kunnen zijn voor het bedrijf, en geef je een duidelijke beschrijving van waarom je met hen wilt praten en wat je uit het gesprek hoopt te halen.

In de wereld van freelancen noemen we dit introductiebrieven, die bedoeld zijn om contact te leggen met een aanwervende manager, te laten weten dat je bestaat en goed bent in wat je doet. Maak ook duidelijk waarom het aannemen van jou hun leven gemakkelijker zal maken – als er iets is waar bazen van houden, dan is het een werknemer die de dagelijkse gang van zaken soepeler kan laten verlopen en er tegelijk voor zorgt dat de baas er goed uitziet in dit proces.

In dit stadium is het belangrijk te onthouden dat het zoeken naar een baan en het nemen van aanwervings beslissingen vloeiend kunnen verlopen, dus in plaats van te vragen of je voor een specifieke functie in aanmerking komt, kun je beter uitleggen waarom je vaardigheden zo waardevol voor hen zullen zijn, en ook vragen naar eventuele toekomstige mogelijkheden. Soms kan de baan waarvoor je werkelijk aangenomen wordt heel anders zijn dan de baan waarvoor je dacht in aanmerking te komen, en dat kan een goede zaak zijn. Het vreemde, wonderlijke van loopbanen is dat je nooit weet welke mogelijkheden er zijn, of waartoe je in staat bent, tot je het vraagt. Zorg er dus voor dat je het wel vraagt.